Ik wil dit zelf - Reisverslag uit Cabarlah, Australië van Jennifer Hollenberg - WaarBenJij.nu Ik wil dit zelf - Reisverslag uit Cabarlah, Australië van Jennifer Hollenberg - WaarBenJij.nu

Ik wil dit zelf

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

18 November 2009 | Australië, Cabarlah

Gisteren heb ik Noosa alweer verlaten. Noosa bracht mij na Childers weer rumoerigheid. Noosa leeft.
Na een emotioneel afscheid van Ed en Marian, en een aantal flessen goede wijn en een pot drop rijker, ben ik weer op pad. Het voelt goed weer alleen met mijzelf op de weg te zijn. Hoewel ik mij enigszins zorgen maak. Het ratelt onder mijn auto. Ben eerder een stukje met Ed wezen rijden, maar hij hoorde niets. Nou is hij automonteur geweest, maar bij het schrijven van dit stuk realiseer ik mij dat hij ook doof aan het worden was...
Daarnaast kan ik mijn rechterachterwiel bijna iedere dag oppompen, wat natuurlijk niet klopt.
Onderweg naar Noosa besluit ik dus bij een aantal benzinestationnetjes te stoppen om de lucht in mijn band te checken. En idd 2 x pompen op zo'n 270k.
Eenmaal in Noosa moet ik even mijn weg vinden. Mocht er een plaats zijn waar ze de verkeersrotondes hebben uitgevonden, dan is het in Noosa. Oh my god, ik word er bijna misselijk van. Zeker wanneer je negen van de tien keer besluit om maar wat rondjes te rijden op de rotonde om eens goed te kijken waar je nu eigenlijk heen moet. Wat anderzijds natuurlijk een geweldige uitkomst is voor de navigerende vrouwelijke autobestuurder (hoewel ik moet toegeven dat ik persoonlijk van mening ben dat ik mij niet schuldig maak aan 'typisch vrouwelijk rijgedrag', no offence ladies. Nee, daarintegen zie ik de Ozzie mannen zo nu en dan met hun hoofd schudden, omdat ik wat borden negeer en denk dat er soms routes zijn die makkelijker te bewandelen, dan wel rijden zijn. Laten we het op 'creatief weggebruik' houden, dat vind ik wel een mooie omschrijving.)

Ik bel een gunstig gelegen caravan park op en ja hoor, of je nu met z'n tweeen wilt vertoefen of alleen, de prijs blijft hetzelfde. En dus besluit ik om mijzelf neer te strijken in een hostel aan het einde van de levendige straat in een oud (voor zover je hier kunt spreken van oud) gebouw. Het ziet er leuk uit en voor een paar dollar meer heb ik misschien meer gelegenheid om andere mensen te leren kennen.
Nog totaal onder het zand (het waait enorm aan het strand) verschijn ik dan ook op de soort van welkomstborrel dat dit hostel organiseert voor mensen die nieuw zijn aangekomen. Voordat ik het weet, eindigt de avond gezellig met een aantal Nederlandse meiden. Heb nog geen een keer zoveel medelandgenoten mogen ontmoeten. Hoewel dit misschien ook de eerste keer was dat ik mijzelf ermee inliet. Marjolein had dezelfde gedachte als ik voor de volgende dag, een walking track door het national park. Want ja, die kilo's moeten er echt af!

Zodoende banen wij ons de volgende dag door het national park. Wij kennen elkaar nog maar net, maar zo voelt het niet. Het klikt goed. Marjolein is 26, maar iets jonger dus, maar gelukkig heeft ook zij al wat grijze haren en is er niets te merken van een leeftijdsverschil ;-)
Over leeftijd gesproken, wat is leeftijd... Naarmate je ouder wordt is het denk slechts een getal. Het zegt niets over hoe je in het leven staat. Zoals de regelmatige lezer van mijn blog, en de reacties daarop, misschien ook wel merkt aan de reacties van mijn goede vriendin Agnes. Ik hoop dat je het niet erg vindt Agnes (maar dat lijkt mij eigenlijk niet, want je kunt er juist trots op zijn!), maar deze dame is namelijk niet zo lang geleden 60 geworden. Maar bruist van de energie. Ik teken ervoor om op die leeftijd op die wijze, met open blik en bereidheid om nieuwe dingen tot zich te nemen, in het leven te staan. Hoewel 'ik teken ervoor'; zijn wij het zelf niet, die de dingen creeren in ons leven, omdat wij dat zo willen. Bedenk eens, dat je nu bent waar je bent omdat je dat zelf zo gewild hebt. Misschien maakt het je depri, maar probeer dan tegelijkertijd te bedenken dat je het dus ook zelf in de hand hebt om dat om te draaien. Om nieuwe mogelijkheden te creeren, is dat niet geweldig?!

Deze wijze woorden na een avond te hebben doorgebracht midden in het bos op de veranda van een achterhuis van een 50 jarige kunstenaar, smoking pod en talking about life. Andrew. Hoe ben ik daar beland?
Wel, Andrew was de artist in residence bij Ed en Marian. Ook hij had een slaapplaats aangeboden, zoals namelijk zoveel Ozzies doen. Wat leuk is omdat het je een mix geeft van andere reizigers en local people.
Eergisteren avond besluit ik dus in de keuken van het hostel, in mijn pyama(tje) onder het genot van het uitlepelen van de pot chocopasta en kijkend naar Luca, die dansend op zijn ipod muziek welke dreunt door de radio, de keuken aan het schoonmaken is, dat het weer tijd is om verder te gaan.
Noosa is levendig, maar dan vooral met rijke Australische toeristen. Ik houd er niet van wanneer ik terugkom van een wandeltrack met mijn bergschoenen aan en ik mijzelf op een kop koffie wil trakteren, dat ik een tent niet inkom omdat er een dresscode geldt!
Op zich wilde ik hier nog wel surflessen nemen, niet dat de drang daarnaar ontzettend groot is, maar ik vind dat ik het gewoon gedaan moet hebben. En ik ben namelijk niet van plan naar allerlei andere plaatsjes te gaan, zoals Surfers paradise, waar het, naar wat ik heb begrepen nog belangrijker is om gezien te worden. Nee, ook met mijn kilo's erbij voel ik mij evengoed steeds beter in mijn vel in de zin van, dit ben ik en zo kun je mij nemen (niet letterlijk, hoewel...;-)
Maar goed, leren surfen, schijn ik ook nog op andere plaatsen te kunnen doen. Dit laat ik mij vertellen door Marjolein, welke mij nog veel meer tips geeft over Sydney. Zij gaat namelijk naar het noorden en ik naar het zuiden. Maar wij spreken af elkaar zeker nog te gaan ontmoeten, om misschien ook van Sydney naar Melbourne samen te reizen. Na het afscheid van Marjolein en laten fixen van mijn rechterachterwiel, waar dus idd een spijker in bleek te zitten, ben ik dus terug op de road.

Ik heb contact gezocht met Andrew, iets noordelijk van Toowoomba en ben van harte welkom. Hoewel ik ook een adresje in Brisbane had. Maar op de een of andere manier heb ik toch geen zin in de stad. Ik ben een dag in Brisbane geweest en besluit er nu dus met een boog omheen te gaan. Een tussenstop bij Andrew te maken, om vervolgens door te gaan naar de mooie gebieden zo vlak achter Byron bay (waar de wat alternatievere sfeer als het goed is hoogtij moet vieren).
Ik kijk op de kaart en wil een alternatieve route gaan rijden, dus niet de snelweg. Toch moet ik eerst Noosa een beetje uit zien te komen. Inderdaad, het begin hier echt drukker te worden op de weg vergeleken met het noorden. Je hebt steeds zoveel mogelijkheden dat je dus, gemakkelijker dan voorheen, verkeerd rijdt. Maar wanneer ik mijn weg eenmaal heb gevonden en weer op de rustige weggetjes inland rijd, wordt mijn hart zo gelukkig dat het bijna kleine sprongetjes maakt, helaas dan tegelijk met het geratel van de auto...
Ik zie zulke mooie scenery's, gewoon onbeschrijflijk. The glass house mountains, national parks. Ik ga van de weg af wanneer ik wil, maak hier en daar wat wandelingen. Al is het niet geheel onbelangrijk om de ogen ook op de weg te houden, want ik ga heuvels op en af met haarspeldbochten. Zo doe ik dus ongeveer een dag over 300 k. Billie Holiday door de boxen (met het geluid van een oude lp), niemand op de weg, hier rijd ik dan, met heel mijn hebben en houden, ik rijd hier, omdat ik dat wil.

Zweetparels van mijn gezicht. Het is 42 graden in de auto! (De airco werkt nog wel wat, maar is beter om niet te gebruiken. Er is namelijk iets mee aan de hand. En beter om de auto nog zo te verkopen, dat ie het nog ff doet. Ja, ik kan misschien toch ook wel gemeen zijn, of handig...?)
Echter nog geen 40 minuten later is het 23,5 graad. Ik rijd door de beschutting van bos en het heeft net geregend, de dampen komen van de weg af. Ik besluit alle haarspeldbochtjes dus heel voorzichtig te nemen. Uiteraard staan deze routes niet op mijn kaart. Ik doe het dus steeds met kaarten die ik meekrijg bij visitor centre's. Dit zijn gedetailleerde kaarten, maar dus slechts van een beperkt gebied. Maar vraag mij niet waarom, ieder keer wanneer ik het niet meer weet waar te gaan, omdat dat ook buiten mijn kaart ligt, is daar, zowaar een visitor centre. Alsof het afgesproken werk is.
Bij het laatste visitor centre blijk ik nog maar zo'n 10 minuten verwijderd van de pub waar ik met Andrew heb afgesproken. Want hoe klein de plaatsjes (als je daarvan kunt spreken met een paar huizen bij elkaar) ook zijn, een pub kun je altijd vinden. Ik denk dat dat 1 van de basisbehoeften is van de Ozzie man. Een soort kip en ei verhaal, denk dat de mannen zich om de pub vestigen in dit geval ;-)
Even later komen Andrew en zijn dochter Aila. Zij waren vandaag thuis. Aila is vanmorgen gevallen terwijl ze de bus wilde instappen en heeft haar enkel bezeerd. Ze zijn naar het ziekenhuis geweest en Andrew heeft dus een verlofdag om zorg te dragen voor zijn dochter. Wat op zich een goed systeem is. Hij onderwijst art en woodwork in Toowoomba.
Na wat biertjes gaan we naar zijn huis. Euhh, twee huizen achter elkaar op een gigantisch stuk grond, afgelegen in het bos.
En hier zit ik nu dus dit verhaal te tikken, aan de keukenbar. Het is inmiddels namelijk alweer de volgende dag. Andrew is naar zijn werk en Aila naar school en ik, ik ben hier alleen. Hoewel Cinder, de hond is er ook. Maar zij is nu opgesloten. Zij heeft van de week namelijk twee paarden achterna gezeten van de buren (eindje verderop) en deze gebeten. Ook bij Ed en Marian heeft zij een hamster opgegeten. Beter om haar niet uit haar kennel te halen, want wanneer ik even niet oplet en zij ervandoor is en weer achter andermans vee gaat aanzitten, kan Andrew weer een claim verwachten. Want dat is hier toch wel erg Amerikaans, echt een claim maatschappij. Ondertussen begin ik ook door te krijgen dat er hier toch ook wel heel veel regeltjes zijn. Ik denk zelfs wel weer als in NL, het verschil is alleen dat de mensen zich er hier niet zo druk om maken.

Ik heb Andrew belooft hem een beetje te helpen rondom het huis. Het huis moet namelijk verkocht worden. Andrew ligt in scheiding. Hij kan zich echter nog moeilijk motiveren om iets te doen. Maar de place is echt een ongelofelijke puinzooi! Je weet bijna niet waar te beginnen. De tuin, alle niet afgemaakte bouwondernemingen en vies, vies!!!! Ik denk dat vrijwel alle hostels schoner zijn. Maar goed, wat wil je, een man alleen... pfff.
De wolfspiders en huntsmannen (soort spin) zijn hier binnen de huisdieren, dus misschien dat ik daar na de kikkers toch ook aan kan gaan wennen??? Wanneer ik in bed lig, denk ik maar, het is donker en dus zie ik ze niet en dus zijn ze er niet?
Voordat Andrew naar zijn werk ging, zijn wij door de tuin gelopen, hij heeft mij een aantal 'no go' plaatsen aangewezen, daar zitten namelijk slangen. Brown snakes? Hij laat zijn werkmobiele nummer achter, maar geeft aan dat ik dan gewoon drie keer 0 moet bellen, mocht ik gebeten worden, het alarmnummer...
Anyway, het uitzicht en de geur van het buitenleven zijn hier geweldig. Ik denk dat ik toch eerst maar eens ga beginnen in de keuken hier... een afwas van maanden, zo lijkt het, kijkt mij aan... I'll win!

Ik ben hier, omdat ik hier wil zijn!

Zonnestraal,
Jen.

Enne gefeliciteerd Brenda, Merlin, Bernice, Ron en hopelijk nu ook No en Rob met alle kleine meiden. Jeetje Alid, wat wordt Pim idd alweer groot, nog gefeliciteerd! Het gaat jullie goed (net als al mijn andere vrienden, familieleden en kenissen uiteraard) geniet ervan! Because I will put on some music now to do the job “...because life is what you make it... a simple smile can change the day....”

  • 18 November 2009 - 12:30

    Mam:

    Hello Jen
    Je verhaal zitten lezen met zo nu en dan even naar buiten zitten kijken nu een stormkracht9 wat zit er toch een kracht in de natuur,en wat kan de natuur ook zacht en mooi zijn als je goed kijk zit er alles in.
    Hoop voor je dat de rammelbak het nog een tijdje uithoud want hij geeft je toch wat meer vrijheid met reizen.
    Op naar je volgende verhaal en meisje geniet er van (en niet teveel gaan afwassen)
    Kussje Mam

  • 18 November 2009 - 15:00

    Louis En Ruzica:

    Hoi Jen,
    Wat een heerlijk verhaal weer, lekker een stukkie in gedachten meegereden. Hoop dat de klachten van je autotje snel overgaan.Ik werk nu vier hele dagen, pff wel weer wennen hoor na twee jaar ziektewet, maar vind het toch prettig weer in het kringetje mee te draaien. Je Moeder schreef het al, het waai hier en regent lekker echt Hollands herfstweer ik houd erwel van. Nou meid geniet jij maar lekker van down under, en wij blijven je volgen op je site.
    Groetjes, Louis en Ruzica.

  • 18 November 2009 - 19:49

    Agnes:

    Lieve Jen,
    Eigenlijk moet ik aan mijn werk voor vrijdagmiddag, het dirgeerwerk, met daarbij alle noten, omkeringen,tetrachorden, melodisch, harmonisch,stamtonen,kleuringen en nog véééééllll mééééér! Mijn slag mag er inmiddels wezen en daar ben ik zeer trots op. Nu nog alle theorie uit mijn hoofd en dan heb ik straks in januari mijn diploma. Pfff....wat een hitte, ook zo'n 43 graden en dan weer de koelte in, want het weer is hier niet stabiel. Ook de emoties niet en ook de school niet. Ik lach me een pukkel. Want neem het zoals het is, dat leeft gemakkelijker. Er zijn zoveel andere dingen die belangrijker zijn en die je laten zien hoe het leven er ook kan uitzien. Op weg naar Alkaar kom ik dan altijd langs De Rijp en denk dan aan je. Zo mooi en verre uitzichten en met een soepel gangetje rijd ik zo ALkmaar in, effies langs het water lopen, en om de een of andere reden zijn er altijd mensen die me gedag zeggen, kennen die me nog van jaren geleden of loop ik gewoon te stralen?Huh! Muziek maakt zoveel goed en ik heb zo weinig tijd. Dit weekend weer naar Doorn. Eigenwaarde en of we ons zo willen kleden dat we ons ongemakkelijk voelen. Tja, dat is natuurlijk heel naar, want ik wil er altijd leuk uitzien, maarja, die eigenwaarde he...daar kan ik nog wel wat mee. Jen, ik ga echt aan de studie! Andere keer meer. Muzikale omhelzing, Agnes

  • 18 November 2009 - 20:57

    Alide:

    Wat bedoelt kauffie nou? Wij niet stabiel? We zitten in de emotionele achtbaan.....maar wij blijven lachen!!! Schouders recht en neus omhoog. Geniet daar maar lekker, je mist niks.

  • 19 November 2009 - 16:47

    Agnes:

    Gisteren een hele verrassende ontdekking. Eigenlijk voor mj heel bekend, maar ineens was er die aandacht en de juiste intentie en het juiste moment en hoppa...ik was ineens in een andere wereld. Muziek, dat is de sleutel tot geluk. Een openbaring. En dat terwijl je gewoon thuis bent. Eén noot die mij in vervoering bracht.Die noot met dezelfde klank ern trillingseenheid en totaal verschillend van klankkleur. Ik heb nu de emotie gevoeld van schoonheid. Zoiets simpels en toch zo briljant! Nu was de ontdekking compleet. Genieten maar. Weg mijn rotbui omdat ik een toets niet kon maken. Dit was hemels. Een enorme grote stap gemaakt. Ik ben op weg en ik wil niet meer van die weg af. Ik ben nu aan het sjeesen op de hoofdweg, en niks geen lekke banden, die heb ik gemaakt. Volgepompte banden, heldere trilling op de weg, mooie velden en bomen, en maar zingen. Het leven is dan prachtig. Ik heb mijn stappers aan en ik ga morgen weer op pad. Nieuwe avonturen tegemoet. Wat zal er achter de volgende bocht liggen? Wat is de volgende uitdaging? Sebastiaan Weel heeft mij door een barrière vandaag geholpen. Weer een stap vooruit. Dit was een afslag die ik liever niet had moeten nemen, maar ja..soms gebeuren er van die dingen. Maar nu snap ik het maak systeem en ik ga weer met goede moed op pad. Ik blijf liever sjeesen.Als ik jouw verhaal(verhalen)lees, ben ik ook even op weg. Heerlijk. Pak jezelf iedere keer weer op en vervolg je weg. Je bent nu. Muzikale ontmoeting, Agnes

  • 19 November 2009 - 22:00

    Jennifer Hollenberg:

    thnx thnx thnx agnes voor je verhalen. Dat ik 'nu ben', was net wat ik 'nu' nodig had!
    Een zonnestraal en dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

"Doe waar je hart sneller van gaat kloppen..."

Actief sinds 07 Juli 2009
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 49144

Voorgaande reizen:

17 Maart 1980 - 17 Maart 2080

Waar ben jij nu?

01 September 2012 - 24 Februari 2013

Ontmoet Afrika

29 Juli 2009 - 02 Juli 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: